Tájékoztatjuk Tisztelt Ügyfeleinket, hogy a számviteli törvényhez kapcsolódó, sajátos számviteli szabályokat tartalmazó kormányrendeletek módosításáról szóló 642/2023. (XII. 28.) Korm. rendelet tartalmazza azon módosításokat, amelyek alapján 2023. december 31-ei hatállyal a következő jogszabályokban foglalt mérleg és eredménykimutatás sorok új sorokkal bővültek (halasztott adó):
Fentiekre tekintettel az Online Beszámoló- és űrlapkitöltő Rendszerben (OBR) a Fedőlap 17. pontjában a fenti jogszabályokat kiválasztva a 2023-ban kezdődő üzleti évre vonatkozóan eldönthető (a 2024-ben kezdődő üzleti évre vonatkozóan kötelezően alkalmazandó), hogy már az új sorokkal bővített beszámolót töltik ki ( 17. pontban a „Hatályos: 2024.01.01. – „ kiválasztásával).
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a mérleg és eredménykimutatás sorok változása miatt az előző évi adatok beemelése nem történik meg, ezért az Előző évi adatok oszlopban a mezőket kitölteni szükséges, valamint a fentiekre tekintettel** a korábban elkészített és letöltött beszámolók visszatöltése esetén a Fedőlapon a Beszámoló adatok rész, valamint a mérleg és az eredménykimutatás nem töltődik be.
A Cégkapu tárhely létrehozásával, valamint az adminisztrációs teendőkkel kapcsolatos valamennyi információ a Kormányzati Portálon található.
Az Online Beszámoló és űrlapkitöltő Rendszer (OBR) minél egyszerűbb és hatékonyabb használata érdekében az alábbiakban témánként összefoglalásra kerülnek az online beszámoló rendszer speciális – a korábbi kitöltő rendszertől eltérő – elemei. A tájékoztatás elolvasása érdekében kattintson az egyes témák címére. |
Az Elektronikus Beszámoló Rendszerben a nyomtatvány kitöltése a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) szolgáltatáson keresztül érhető el az alábbi elektronikus azonosítási megoldások használatával:
A rendszer jellemzője, hogy valamennyi a jogszabályokban meghatározott típusú nyomtatvány automatikusan összeállításra kerül. Fontos előnye a rendszernek, hogy a nyomtatványok online elérhetőek, ezáltal a beszámoló közzétételéhez nincsen szükség speciális programok (ÁNYK, JAVA) telepítésére, folyamatos frissítésére, továbbá mindig a legfrissebb űrlap tölthető ki, anélkül, hogy erre külön figyelmet kellene fordítani.
Az Online Beszámoló űrlapkitöltő Rendszer (OBR) felső menüsorában lévő „Beadvány kitöltése / Beszámolók mérlegek beadása” menüre történő kattintást követően jelenik meg a „Fedőlap” elnevezésű űrlap, amely tartalmazza a céggel, a beadvánnyal, a benyújtóval kapcsolatos adatokat, illetve a jogszabályokban található nyilatkozatokat.
A „Beszámoló adatok” lila blokkban a számviteli beszámolók háttérjogszabályának tekintendő számvitelről szóló 2000. évi C. törvény rögzítésre került, azonban a mellette lévő „+” gombra történő kattintással további jogszabályi hivatkozások adhatóak meg attól függően, hogy az adott vállalkozásra mely speciális számviteli szabályok vonatkoznak (pl. a mikrogazdálkodói egyszerűsített éves beszámolóról szóló 398/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet).
Annak érdekében, hogy a rendszer automatikusan megjelenítse a megadott jogszabálynak megfelelő mérleget, és eredménykimutatást további adatok megadása szükséges pl. vállalkozó típusa, benyújtás oka, beadvány típusa. A kitöltött adatok alapján a mezők lehetnek kötöttek, illetve választhatóak. Ezt követően fogja a rendszer összeállítani a megadott adatoknak megfelelően a mérleg, illetve az eredménykimutatás űrlapjait, amely láthatóvá és kitölthetővé válik a „Fedőlap” lapfül mellett megjelenő lapfülekre történő kattintással.
A beadvány kitöltésének elkezdésétől a végső ellenőrzés lefuttatásáig a rendszer a bevitt adatokat folyamatosan ellenőrzi, illetve az „Ellenőrzés” gombra történő kattintással további összefüggéseket vizsgál pl. már rendelkezik benyújtott beszámolóval az adott időszakra vonatkozóan.
A hibá(ka)t a rendszer piros felkiáltójellel jelzi egyrészt annak az űrlapnak a lapfülén, ahol a hiba fellelhető, másrészt annak pontos helyén. A hiba megnevezése megismerhető az egérnek a figyelmeztető jelre történő húzásával.
A (piros) hibákon felül a rendszer figyelmeztetéssel (sárga felkiáltó jel) segíti a kitöltést, amelynek figyelmen kívül hagyása mellett még a beadvány beadható.
Az alábbi 3 esetre való tekintettel az űrlapok kitöltése közben a böngésző ablak alján található alsó menüsorban bármikor lehetőség van a nyomtatvány letöltésére és ezáltal annak mentésére.
A „Letöltés OBR fájlként” gomb segítségével letöltött fájlok minden esetben a felhasználó saját gépére az általa megadott helyre kerül letöltésre (a böngészők alapértelmezett esetben a felhasználó Letöltés (Download) elnevezésű mappájába mentik a fájlokat).
Felhívjuk szíves figyelmüket, hogy a rendszer a nyomtatvány kitöltése közben nem végez automatikus mentést!
A beadvány ismételt megnyitása, a kitöltés folytatása a „Letöltött beadvány visszatöltése / megnyitása” menün keresztül lehetséges.
Amennyiben a beadvány ellenőrzése sikeres a beszámoló a jogszabályokban meghatározottaknak megfelelően elfogadás, illetve aláírás céljából kinyomtathatóvá válik, a „Nyomtatás” gomb aktívvá válik.
Az aláírt beadvány birtokában a korábban aláírásra elkészített és letöltött „obr” fájl betöltése szükséges a „Letöltött beadvány visszatöltése / megnyitása” menü segítségével. Ebben az esetben is az ellenőrzéseket le kell futtatni, azonban annak érdekében, hogy a „Beküldés közzétételre és egyben letétbehelyezésre” funkció aktívvá váljon és ezáltal a beadvány benyújtható legyen a „Nyomtatás” gombra rá kell kattintani. Ekkor a beadvány pdf letöltése és nyomtatása elhagyható.
Az OBR-en keresztül a beadvány (beszámolók és mérlegek), kizárólag olyan KAÜ által azonosított felhasználó által nyújtható be, aki az adott cég hivatalos elektronikus elérhetőségéhez hozzáféréssel rendelkezik.
A Cégkapu, valamint Hivatali tárhelyről történő dokumentumküldéshez arra van szükség, hogy az adott cég tárhelyéhez kapcsolattartói (cégkapumegbízotti/felhatalmazott képviselői) vagy ügykezelői (cégkapumegbízott által – a tarhely.gov.hu oldalon – beállított ügyintézői/további felhasználói) jogosultsággal rendelkezzen.
A gazdálkodó szervezetek 2018. január 1-je óta a hivatalos elektronikus elérhetőségen keresztül kötelesek az elektronikus ügyintézésre.
A beküldésről a rendszer azonnal visszajelzést küld egy felugró ablak formájában, amely tartalmazza a benyújtás adatait. Felhívjuk figyelmüket, hogy az üzenet csak tájékoztató jellegű, a befogadásról/visszautasításról szóló visszaigazolás a beküldő elektronikus elérhetőségére érkezik.
A „Beküldött beszámolók és értesítések” menüpont biztosítja a bejelentkezett felhasználó által beküldött, valamint az általa képviselt cégek vonatkozásában a benyújtott beszámolók, a benyújtással kapcsolatos visszaigazolások és a kapcsolódó számlák tárolását, letölthetőségét.
Az elutasított beadványok elutasításának oka megismerhető az egér „Értesítések” oszlopában lévő „Elutasító visszaigazolás kiküldése” szövegre történő helyezésével.
Az online kitöltő felület megfelelő megjelenítéséhez és működéséhez a
böngészők mindenkori legfrissebb verziója szükséges.
Az online kitöltő felület mobil eszközökön történő használata nem támogatott.
Az online kitöltő felület fejlesztői dokumentációja itt érhető el.
A cégek számviteli törvény szerinti beszámolói, illetve mérlegei elektronikus közzététele érdekében a Céginformációs Szolgálat elektronikus űrlapot biztosít, amelynek használata során a Céginformációs Szolgálat informatikai rendszerétől független, kötelező elektronikus ügyintézési szolgáltatást (pl. központi azonosítási szolgáltatás) és szabályozott elektronikus ügyintézési szolgáltatást (pl. dokumentum küldési szolgáltatás) vesz igénybe a hatályos jogszabályok alapján, erre való tekintettel az elektronikus ügyintézés során felmerülő kérdés, illetve probléma esetén kizárólag az illetékes ügyfélszolgálatok tudnak segíteni.
belépéssel, azonosítással kapcsolatos kérdések esetén
A Belügyminisztérium szakmai felügyelete alatt álló
ügyfélszolgálata 7x24 órában Magyarországról
az ingyenesen hívható 1818-as, külföldről a
+36 (1) 550-1858-as telefonszámon, illetve e-mailben
érhető el.
beszámoló kitöltése során felmerülő kérdések
ügyfélszolgálata a
+36 (1) 79 55 111-es telefonszámon, valamint az
e-beszamoloim.gov.hu elektronikus levelezési címen érhető el.
beadvány küldésekor jelentkező egyes technikai üzenetekkel kapcsolatos kérdések esetén
A Belügyminisztérium szakmai felügyelete alatt álló
ügyfélszolgálata 7x24 órában Magyarországról
az ingyenesen hívható 1818-as, külföldről a
+36 (1) 550-1858-as telefonszámon, illetve e-mailben
érhető el.
közzétett beszámolókkal, illetve mérlegekkel kapcsolatos kérdések esetén
ügyfélszolgálata a
+36 (1) 79 55 111-es telefonszámon, valamint az
e-beszamoloim.gov.hu elektronikus levelezési címen érhető el.